• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Deklaration 2019

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Dom ville ha transaktioner o besiktningsprotokoll utförligt berätta om att du har mer än 2 timmars resa fram o tillbaka .Nu skrev min handläggare att jag fick vänta med återkoppling till början i juni innan besked pust

Du måste tjäna två timmar varje dag jämfört med att åka kollektivt. Det är väl den biten som de flesta blir underkända på när avdragen granskas. Tar det t.ex tre timmar att åka buss till och från jobbet och en timme och en kvart att åka bil så får man inte göra något avdrag. Kör man samma sträcka (lagligt) på under en timme så går det bra.
 

Niclas

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
5 Maj 2019
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
45
Poäng
147
Inte för att skapa någon bränsledebatt här, Men är det inte konstigt att milersättningen har legat på 18.50 i många år och bränslepriserna ökar. Milersättningen ska väl också täcka allmänt slitage och andra småkostnader som uppkommer.

Kanske ses över nu inför nästa är när bränslet är rekordhögt.
 

Barajag

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 Januari 2018
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
353
Poäng
477
Nu har jag skickat in alla mina kompletteringar på min reseersättning. Nu håller jag mina tummar att jag i alla fall kan få tillbaka de där 4000 kronorna, jag har ju trots allt rätt till dom....
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Inte för att skapa någon bränsledebatt här, Men är det inte konstigt att milersättningen har legat på 18.50 i många år och bränslepriserna ökar. Milersättningen ska väl också täcka allmänt slitage och andra småkostnader som uppkommer.

Kanske ses över nu inför nästa är när bränslet är rekordhögt.

Det är ju ingen "milersättning" på 18,50 vi pratar om. Undersköterskan som åker 1000 mil om året får tillbaka typ 2250 kronor, eller 2,25 kr per mil.

De första 11 000 kronorna får hon inte dra av, återstår 7500 kronor som hennes beskattningsbara inkomst sänks med, vilket för en låginkomsttagare innebär 2250 kronor mer i plånboken (med en marginalskatt på 30 %).
 

Niclas

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
5 Maj 2019
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
45
Poäng
147
Det är ju ingen "milersättning" på 18,50 vi pratar om. Undersköterskan som åker 1000 mil om året får tillbaka typ 2250 kronor, eller 2,25 kr per mil.

De första 11 000 kronorna får hon inte dra av, återstår 7500 kronor som hennes beskattningsbara inkomst sänks med, vilket för en låginkomsttagare innebär 2250 kronor mer i plånboken (med en marginalskatt på 30 %).

Jag svarade inte på något specifikt inlägg.

Men det är klart att det är milersättning då beräkningen ger 18.50 kr milen. Men man måste över 11 000 kr sen skatt på totalsumman över det.... Det kan man tycka är konstigt med.. Men det är också konstigt att milersättning på 18.50 kr har varit samma sen 2007 och inte ändrats trots ökade bränsle och övriga bilkostnader.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 659
Mottagna reaktioner
7 073
Poäng
4 807
@Terry_
Oj det är mkt pengar som du inte fått då, som ditt ex fått. Om ni gör upp så hon får avbetala till dig varje månad så är det ändå en god gärning mot att hon får en jättekvarskatt och hamnar hos kfm för evigt! Det är väl ändå pengar som du och din familj behöver.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 659
Mottagna reaktioner
7 073
Poäng
4 807
Hur sent kan Skv efter inlämnad deklaration med avdrag för resor begära kompletteringar? Deklarerade 30/4, har inte hört ngt än. Ringer de, mejlar de eller skickar de vanlig post?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 659
Mottagna reaktioner
7 073
Poäng
4 807
eller om jag vänder på frågan... När sitter man säkert att allt godkänts? Finns det ngt datum??
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp